Educatieve kinesiologie is in veel landen geliefd, omdat het een frisse kijk geeft op een gemakkelijker manier van leren, zowel op school als in het dagelijks leven. Een bekende uitspraak van een grondlegger van deze discipline, Dr. Paul Dennison is: "Beweging is de poort tot leren!"
Ik kan diverse bewegingspatronen onderzoeken, waaronder bijvoorbeeld een dominantie patroon. Dit dominantiepatroon zegt veel over iemands functioneren en de samenwerking van de hersenhelften. Om goed te kunnen functioneren is een goede samenwerking van de twee hersenhelften nodig. Ik test door middel van spiertesten hoe het in jouw lichaam gaat en met de testresultaten gaan we samen aan de slag. Dit betekent vaak een tijdje enige oefeningen per dag om je hersenhelften te leren samenwerken en het geleerde te integreren. De oefentijd verdien je terug doordat je beter in je vel zit en beter functioneert.
Veel berust ook hier weer op stress. Als je hier meer van wilt weten, kun je het hoofdstuk “Stress Release” aanklikken. Als je stress opbouwt sta je niet open voor andere zaken, zoals leren of werken.
Een goede samenwerking tussen beide hersenhelften is belangrijk voor onze concentratie, coördinatie en emotionele ontwikkeling. De kruipfase van een baby blijkt bijzonder belangrijk en het (bijna) overslaan van deze fase kan later verstrekkende gevolgen hebben. Veel gehoorde klachten zijn
  1. Ik kan me niet concentreren
  2. Ik kan wel schrijven, het is alleen niet leesbaar
  3. Ik voel me zo onzeker
  4. Mijn kind draait letters om
  5. Mijn kind is hyperactief, het zit geen moment stil
  6. Mijn kind heeft moeite met rekenen en/ of lezen
  7. Bij proefwerken en examens sla ik helemaal dicht
Tijdens een behandeling is het voor behandelaar en cliënt pittig doorwerken en het is van belang dat de uitgeteste oefeningen thuis gedurende enige tijd met regelmaat herhaald worden. Veelal zul je vrij snel merken dat de oefeningen je uiteindelijk tijd besparen, waardoor het minder tot geen moeite kost om de oefeningen te doen. Het is dus een kwestie van je eigen inzet die voor veel verbetering zorgdraagt.
Meestal is dit deel in mijn praktijk een onderdeel van een langdurige (2 uren) behandeling, waarbij ik de cliënt begeleidt naar de oorzaak van de problemen om deze in samenwerking met de cliënt op te lossen.